Yin yoga


Yin yoga in ‘t Dijckhuis

Vanaf vrijdag 3 juli mogen we weer fysieke lessen gaan geven in het dijckhuis tot aan de zomerstop. Dit betekend dat we er nog 3 lessen gepland staan. Check het momo yogarooster voor de exacte data en om je aan te melden. 

 

 

 

Lees de Richtlijnen!

Aangezien corona nog steeds deel uit maakt van onze wereld, zullen we ons ook houden aan de de geldende richtlijnen van het RIVM. Dit is iets waar we gezamenlijk zorg voor zullen dragen.

Zie hieronder de maatregelen visueel in een poster (aanklikken voor grotere versie). Onder de poster staan de punten nog nader uitgelegd.

Voorafgaand de les:

  • Mocht je je niet fit voelen, blijf dan thuis. Hiervoor is de volgende checklistgemaakt.
    afmelden En aanmelden doe je via momoyoga boekingsysteem.  Indien korter dan 4 uur, wordt de les in mindering gebracht op je tegoed.
  • Door de maatregel van 1,5 meter afstand laten we maximaal 10 deelnemers per groepsles toe.
  • Deelname aan de lessen kan alleen indien vooraf gereserveerd via ons momo Yoga boekingssysteem. Lessen gaan door vanaf 3 inschrijvingen.
  • Heb je nog lestegoed die op 16 maart 2020 nog geldig was? Laat deze dan vooraf  omzetten. Dit kan alleen via mail geregeld worden, niet in het dijckhuis.
  • Geadviseerd wordt om je eigen yogamat mee te nemen. Indien nodig, kan je een mat van Yogaflow  gebruiken.
  • Omkleden doe je alvast thuis. 
  • Vanaf 10 minuten voor aanvang van een les, ben je welkom.

In de studio:

  • In de studio zijn desinfecterende middelen aanwezig. Bij binnenkomst dien je je handen te ontsmetten.
  • In de yogaruimte is plek voor 10 deelnemers. Gebruik die ruimte optimaal zodat iedereen ruime plekken heeft.
  • Zorg ervoor dat je thuis al naar het toilet geweest bent. Indien je toch het toilet in de studio gebruikt, liggen er desinfecterende doekjes waarmee je het toilet schoon achterlaat.
  • Er wordt even geen thee geschonken.
  • Na iedere les desinfecteer je de gebruikte tools en yogamat. Op iedere plek zijn desinfecterende doekjes aanwezig.
  • Na de les lopen de deelnemers één voor één  naar buiten. Bij de uitgang staat een prullenbak voor de desinfecterende doekjes. 


yin yoga is een kalme maar intense vorm van yoga waarin we langere tijd (3 á 5 minuten ) in een houding blijven. Door de langere periode word het bindweefsel gestimuleerd. Hierdoor worden we soepeler in onze gewrichten en banden en ervaren we meer ruimte en mobiliteit.

Bindweefsel, ook wel fascia genoemd, loopt door onze hele lichaam heen. Je kunt het merken als je in de ochtend wakker wordt. Het eerste wat je doet is uittrekken. Het bindweefsel wat in de nacht stijf en ‘vaster’ word doordat we 8 uur geslapen hebben, Door het uittrekken van je lichaam word het bindweefsel weer soepeler. Denk eens aan een ‘frozen shoulder’. Door deze botbreuk heeft de desbetreffende persoon zijn schouder niet kunnen gebruiken en is het bindweefsel verstijfd. Wat resulteerd in een ‘frozen shoulder’. en dit is nog maar 1 van de vele voorbeelden waarom Yin yoga goed voor je is.

Liggend en zittend

Alle houdingen worden zitten en liggend uitgevoerd en gebruiken we zo min mogelijk onze spieren. Hierdoor wordt het bindweefsel maximaal gestimuleerd. We worden als het ware gedragen door de vloer, zodat we ons kunnen overgeven aan de zwaartekracht in een houding.

Bij Yin yoga kijken we naar de persoon zelf want iedereen heeft tenslotte ook een andere lichaam. iedereen is anders gebouwd en heeft andere ervaringen meegemaakt met dit lichaam. Het gaat er niet om hoe mooi een houding uitziet. Je volgt meer je eigen lichaam en leert meer voelen en luisteren naar je lichaam zodat je helemaal leert afstemmen op jouw individuele behoefte.

Mindfulness

Naast het ‘fysieke’ speelt ook het ‘mentale aspect’ een grote rol. Doordat je lange tijd in een houding verblijft, kunnen dit gedachtes, gevoelens en emoties oproepen. Door ten allen tijde de observeerder van jezelf te blijven kun je beter gaan horen en voelen wat jouw lichaam je te vertellen heeft. Iedereen heeft dingen meegemaakt in zijn leven en die kunnen zich opslaan in het lichaam. Spreekwoorden vertellen ons dat op een mooie manier: Je gal spuwen, iets op je lever hebben, het op je heupen hebben zijn enkele voorbeelden. Door in een houding je aandacht naar je plek in het lichaam te brengen die op dat moment aandacht vraag,t zet je het zelf herstellend vermogen van het lichaam aan. Zonder oordeel naar jezelf kijken. Het mooiste wat er is. Zo leer je jezelf kennen: In stilte je eigen lichaam gaan leren (ver)kennen. Yin yoga is daarom ook een meditatieve vorm van yoga.

We sluiten de les gezamelijk af met Savasana (eindontspanning ) en een heerlijk kopje thee.

Wat neem ik mee:

  • Yogamat
  • comfortabele kleding (eventueel meerdere laagjes)
  • dekentje/meditatiekussen/bolster/kussentje

Wanneer: Vrijdag 9.15u en zondag 10u
Waar:       ‘T Dijckhuis, Dijckpotingen 10

Wil je weten/ontdekken of yoga iets voor jou is? Maak dan gebruik vd GRATIS proefles